Träning med Clicker

Morgonstund har guld i mun eller kanske ösregn som det är denna tidiga söndagmorgon. Riktigt öööööösregn är det! Igår blev det träning med Linda och Cross lilla brorsa Clicker. Då var det sol :). Lilla brorsa eftersom Cross såg ut som värsta biffen bredvid, måste skilja fler kilo emellan dem.



Först hälsade de lite avvaktande på varandra. Det är ju ändå nästan 2 månader sen sist.



Sen blev det så mycket bus så vi knappt kunde ta kort på sötnosarna för de for runt som två små vilddjur!

När syskonen hade hälsat ordentligt gick Linda och jag och la ut spår och vallade en liten valpruta åt dem. Medan vi gjorde det fick killarna vila.



Att sitta i bilen och vila/vänta var väl inte såååå kul tyckte killarna.

När spåren hade legat ca 40 minuter hämtade vi Cross som var först ut att spåra. Han har ju visat tidigare att han är en fena på att spåra. Vilket jag tidigare även skrytit med på denna blogg. Jag vet inte vad det var som hände, men utan och gå in på några närmare detaljer kan man väl säga att DET GICK SKITDÅLIGT!

För Clicker däremot gick det mycket bra. Han använde både näsa i marken och i luften, tappade spåret och hittade det snabbt igen. Samma sak när det gällde rutan, där hittade han snabbt föremålen och som en bumerang var han tillbaka hos matte Linda igen.

Hur rutan gick för Cross......inga kommentarer!



Spåresset Clicker!



Clicker flög fram genom stockar och sten för att överlämna leksaken till matte och få sin busbelöning. Jäklar vad snabb den valpen är!!!!

Efter skogsträningen som jag av vissa skäl inte vill skriva mer om gick vi till en äng för att träna lydnad.



Clickerträningen gå framåt......alltid nåt!



Ögonkontakt har han blivit riktigt duktig på!!!!



Bus/belönings träning av......matte. Måste lära mig släppa loss lite mer!



Clicker har kommit längre i sin clickerträning och här får han belöning när han står med en tass på en skärbräda. Varför skärbräda? Jo, det är en förberedelse för ställande (tror jag det var).

Det var en helt underbar dag och jättekul att träffa Linda som kan så mycket mer om hundträning än jag, och helt ärligt så kan väl de flesta det :). Vi ska försöka träffas regelbundet och träna med gosisarna! Igår blev det en riktigt intensiv träningsdag. På slutet hann vi även med lite inkallningsövningar som Cross och jag så väl behöver!

På vägen hem från hundträningen stannade jag till på McDonalds och köpte lunch. Varje gång jag ätit på Mcdonalds säger jag till mig själv att det var sista gången jag köpte sån där skitmat. Ändå är det så snabbt och smidigt (gott, tveksamt) att jag inte kan låta bli vissa gånger. Men det här var verkligen sista gången!

Vi åkte hem och tog det lite lugnt men det blev ingen lång vila varken för honom eller mig för vi var bortbjudna på kvällen. Maken jobbade :(. Aldrig kul att gå bort ensam, tur att Cross var med och Emil såklart!



Smörgåstårtorna var så smarriga att det gick ner både en och två bitar, mums!

När vi kom hem somnade Cross och jag helt ovaggat om man säger så!

Vi får se vad som händer idag, borde verkligen träna spår......men Cross får nog vila. Ja, så får det bli!

Allt gott till er alla!

Kommentarer
Postat av: Linda och Clicker

Nu ska du inte vara allt för självkritisk. Inte lätt spårmark med så mycket folk i rörelse överallt plus att det var en ny spårövning som han inte kände igen. Ni var såå duktiga i kontaktövningarna och likaså inkallningen. Det var iallafall jätteroligt att få träffa er och vi ser fram emot att få fortsätta träna och umgås med er.

2010-05-29 @ 08:28:02
Postat av: Linda och Clicker

Skärbrädan är för ett framtida framåtsändande och/eller rutan. Man kan använda musmatta eller nästan vad som helst. Att det blev skärbräda var för att det var som fanns närmast när jag kom på tanken att prova hemma i köket.

2010-05-29 @ 08:31:18
Postat av: Ingrid

Vad roligt att du och Linda fått kontakt. Där kan du få många bra tips kan jag tänka mig.



Som jag sa när ni var här så finns det flera olika sätt att träna in spår på och om man då testar andra sätt än matte-/hussespår så är det som Linda säger inte säkert att valpen tar upp spåret.



Det är ingen tillfällighet att Clicker hade arbetsnamnet "Pyret". Han har varit väldigt liten från dag 1 om man säger så:-).



Jag använder också skärbräda som target i stället för musmatta. Tycker det är bättre eftersom det ska blåsa rejält för att skärbrädan ska blåsa i väg;-).



Hoppas att ni båda två prickat in den 19 juni.

2010-05-29 @ 17:16:41
URL: http://www.kennelenduro.se
Postat av: Helena Hagström

Låter som en riktig kanon dag !! Ja de ä så med spår ibland funkar de inte, men man ska inte ge upp .

Jag tycker ni är så superduktiga .. Så kul att följa er på bloggen ...



Man blir så sugen när man ser all go mat i din blogg o nu en fantastisk smörgås tårta

2010-05-29 @ 18:54:25
URL: http://www.hagstromberga.com
Postat av: Mattias

Skoj att läsa om er hund träff och träning, duktiga de är! Haha håller med om de där med Mc Donalds, Varenda gång säger man att det är verkligen sista gången för de smakar verkligen inte bra....Meeen så händer det igen :)

2010-05-29 @ 22:03:31
Postat av: Angelica & Cross

Ja, jag kanske är lite väl självkritisk ibland. Men det är bara att ta nya tag, han är ju så liten än!



Jättekul att få kommentarer!

2010-05-30 @ 07:24:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0