Spårträning



Cross håller koll på att jag hänger med.



Cross letar efter husse.




Ja, då är man ute och spårtränar också. Vi tog vid där vi slutade på valpträffen kan man säga. Vi körde några korta spår. För dig som läser detta och inte har en aning om vad korta spår är eller kanske rent av vad spår träning är, kan jag berätta lite kort vad jag nyss lärt mig. Man kan träna spår på tre olika sätt vi valde synretning idag. Det vill säga: Cross ser en för honom bekant person (husse) som går iväg. Jag tog undan Cross så han inte såg var husse tog vägen. När husse gömt sig visar man platsen där husse började gå iväg och pekar (ev säger: sök spår). Cross började direkt nosa och snabbt följde han husses doft och när han kom fram till husse så blev det buskalas. Cross klarade korta spår (ca 50m) klockrent, men när vi provade med lite längre spår så hittade han en hel del annat att spåra som var mer intressant, rådjursbajs t.ex.

Hundens luktsinne är helt fantastiskt. Att Cross lyckades hitta husse beror på att fotsulor (även handflator) lämnar ifrån sig fettsyror. Dessa tränger till och med igenom skor! Vittringen som man säger faller till marken snabbt och fastnar. Det är en hel vetenskap detta med spår, men jag tror att jag stannar där ( kaaaan bero på att jag inte heller kan mer än :) ).

När vi kom hem så verkade Cross så pigg att vi började att träna in clicker. Hur det gick.....det måste ni läsa om imorgon!

Vill även tacka alla som kommenterar.....JÄTTEKUL!!!







Kommentarer
Postat av: Nina

Vad kul att han hittade husse första spåret.

2010-05-17 @ 09:57:48
Postat av: Ann-Margret

Vad kul att ni varit ute och spårat själva lite. Ser du fixat en lina, är ju lite lättare än bara ett kort koppel.

Lycka till med eran fortsatta träning.

2010-05-17 @ 10:06:16
URL: http://heratorpetsvinja.webs.com/
Postat av: Mattias

Kul att läsa om duktiga Cross, han blir nog en bra spårare =)..Angående bilden ja, har försökt länge jag med utan att det funkade alls, sedan så testade jag att byta bild och lägga upp en ny. Och helt plötsligt så funkade det, vad det beror på förutom att jag bytte bild vet jag inte :S

2010-05-17 @ 13:33:12
Postat av: Anonym

Hej!

Ett litet tips!

Om du gillar tv så finns det en nystartad tvsida som heter:

http://tvminnen.blogg.se

Du kan själv vara med och tycka till och påverka vad det ska stå om där.

2010-05-17 @ 15:20:32
Postat av: Mattias

Va konstigt, jag gick bara in på profil-bild-sedan tryckte jag bläddra och valde en bild-sedan längst ner spara profil, men de funkade inte för mig heller först

2010-05-17 @ 15:34:32
Postat av: Ingrid

Vad kul med så intresserade och taggade valpköpare! Vore ju trist att försöka ta fram bra arbetshundar som aldrig får arbeta..;-). Liksom lite "waste" om man säger så.



Jag sa kanske aldrig det i lördags, men valpar är som barn och kan inte alltid koncentrera sig så länge som man skulle önska. Å andra sidan så blir ju inget förstört om de byter fokus och hittar på annat, så länge man inte blir irriterad. Det är bara att konstatera att man gjorde det för svårt och backa tillbaka nästa träning. Sedan är dom ju så små så bara att ta sig fram i skogsterräng tröttar. Om en månad är han nästan dubbelt så stor, så då är ett längre spår förmodligen inga problem:-).

Keep on the good work Angelica.

2010-05-17 @ 19:30:24
URL: http://www.kennelenduro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0