Sitt, stanna kvar.....



Vi tog en promenad ner till hamnen där vi bor.



Han har länge kunnat sitt, idag övade vi in "stanna kvar".


Jag tog med Cross och Emil ut på en promenad i regn och lätt dimma. VAD SEG DEN HÄR VÅREN ÄR! Knappt har man fått en härlig varm sommardag förrens det blir regn och just nu en kvalmig hetta. Har ni det så här kvalmit också? Säger man kvalmit i hela Sverige, eller är det bara här i Östergötland?

Idag gick vi ned till havet. Dels för att träna Cross att bara gå på min vänstra sida. Han klarar det mer och mer. Problemet är lite nu att när han är lös och jag säger "hopp och lek" så går han fot på min vänstra sida i alla fall. I och för sig så förstår han nog inte vad jag menar med "hopp och lek". Har ni några tips på hur jag ska få honom att förstå det? Nästa gång ska jag ta med en leksak och se om det hjälper.

Dels så fortsatte jag med clickerträningen. Jag sa åt honom att sitta. Sen höll jag en korvbit långt ut på min vänstra sida och min clicker bakom ryggen. Varje gång Cross tittar på mig och inte på korven och snällt sitter kvar, clickar jag och snabbt som attan får han korven.

Eftersom han kunnat sitt så länge nu så provade jag "stanna kvar". Ungefär samma metod som ovan. Han satt kvar i flera sekunder!!!!!Kolla in nästa bild han satt kvar så länge att jag kunde fota. Ser ni vilken sida han sitter på min ängel....den vänstra :)



DUKTIG HUND!!!!




Kommentarer
Postat av: Linda och clicker

Reagerade på en rätt rolig sak när jag kollat din och Pompes blogg. Båda era har ett vippande vänster öra. Likadant har Clicker, att det är just det vänstra örat som inte är helt stabilt än. Inget viktigt kanske men ett lustigt sammanträffande tyckte jag. Vad duktig han är att stanna Cross. Han har blivit så fin.

2010-05-20 @ 11:14:20
Postat av: Angelica & Cross

Tack, Linda! Kommer du på nästa valpträff? Skulle vara kul att träffas:)

2010-05-20 @ 11:34:21
Postat av: Ingrid

Jo, man säger kvalmigt i hela Sverige. I alla fall på de platser jag bott och dom är många från Luleå i norr till Karlskrona i söder..;-).



En variant på såväl kontakt som stanna kvar är att sätta honom vid din vänstra sida. Sedan lägga ut en godbit en bit framför honom och lägga förbud på att ta den utan vidare. När han tittar på dig så kan du klicka och säga varsågod. Till att börja med så kommer han inte att förstå "varsågod" lika lite som dom förstår "hopp och lek". Så man kan få hjälpa till med lite kroppsspråk i början. Detta kan man sedan använda vid fortsatt inlärning av sitt stanna kvar.



Hopp och lek - ja ta med en boll eller kamptrasa och busa när du sagt hopp och lek.



Linda, Bolt har fortfarande (och kommer alltid att ha) ett lite löst öra som vippar när han springer. Det är också det vänstra:-)

2010-05-20 @ 14:26:47
URL: http://www.kennelenduro.se
Postat av: www.coach.com

Love is photogenic. It needs darkness to develop.

2011-09-20 @ 15:31:43
URL: http://www.coachdiaperbag-coupons.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0