Första valpträffen



På väg ut på träning



Jag tittade och lyssnade noga på när de andra valparna tränade......



....det gjorde Cross med.



Ingrid instruerade pedagogiskt och tydligt.




Ändå satt jag där och undrade......vad sa hon...när skulle jag ge godis..??



Självklart var maken och lilla Emil med :)



Kennelmamman Ingrid med sin Allt-I



Efter all träning fick valparna busa loss och det gjordes rejält!



Hela gänget!



Med spänd förväntan åkte vi till Eskilstuna och KennelEnduro för den första valpträffen. Medan vi åkte sken solen starkare och starkare och när vi kom fram var det sol och 25 grader varmt. Kan en valpträff starta bättre? Vi var tre stycken från cuperkullen, "kennelflickan" Ann-Margret, plus att min underbara man och lilla Emil var med. Många frågar hur man hinner med både valp och bebis. Jag har ju turen att ha världens bästa man som hjälper till med allt och som dessutom är en duktig hundförare själv. Det är en stor fördel. Snart ska vi snart båda två vara lediga 10 veckor tillsammans....längtar sååå efter det!

Vi satte igång nästan direkt med kontakt- och inkallningsövningar. Lite budföring hann vi också med. Hur gick det för Cross kanske du sitter och funderar på nu. Det gick superbra för Cross efter förutsättningarna han har och då tänker jag på en viss halvtrög matte som han tillhör :).

Efter detta bjöds vi på en härligt god gryta och sen var det dags att åka till Kjulaskogen. Där satte vi igång med spårträning. Det gick riktigt bra för alla valparna, men Cross var naturligtvis bäst :). Riktigt kul att se att han hade ett sånt spårintresse! 

Ett tips till alla som ska köpa valp är att verkligen kolla upp kenneln. En bra kennel har ett stort intresse för valpen även efter försäljning. Cross kommer ju från kennel Enduro och kennelmamman Ingrid är helt suverän och kan allt om schäferhunden och träning. Förutom att hon anordnar valpträffar och kennelläger så finns hon alltid tillgänlig för att ge kontruktiv kritik. Hon hör av sig och man märker verkligen att hon är mån om att det ska gå bra för alla valpar som hon sålt. Dagens ros till dig Ingrid!

Nu är det bara att träna och försöka komma ihåg allt man lärt sig och jag ser redan fram emot nästa valpträff! Jättekul var det också att träffa Cax matte Theres och söta Chigas husse Jonas. Tack också Ann-Margret för att du var med och figgade och tog så många fina kort!





Kan verkligen rekommendera denna bärstol från Vaude, den heter Butterfly!

 












Kommentarer
Postat av: Helena Hagström

Va kul !! Låter verkligen som en riktigt givande dag !

2010-05-16 @ 10:29:50
Postat av: Jonas & Chriga

Kan bara hålla med om det du skriver, Ingrid är en fantastisk uppfödare! Och hon är duktig på att hitta bra valpköpare med ;)

2010-05-16 @ 11:17:09
Postat av: Ann-Margret

Var jätte kul att träffa lille Cross och hans syskon igår. Dom var verkligen jätte duktiga alla tre :) Och tur med vädret hade vi ju också.

Så nu är det bara att träna vidare på alla övningar som Ingrid visade.



2010-05-16 @ 13:03:46
URL: http://heratorpetsvinja.webs.com/
Postat av: Ingrid

Tack för fina ord. Rodnar nästan. Men jo, du har rätt i att jag engagerar mig och verkligen vill att det ska gå bra för alla. Däremot kan jag inte allt om schäfer och träning. Försöker lära mig hela tiden och förmedla det jag kan. Träningsmetoderna har ju utvecklats otroligt sedan jag började för trettio år sedan. Dessutom finns det så många olika idéer om inlärning. Så alla har ett eget ansvar att fundera och ta till sig det de själva tror passar hunden och en själv.

2010-05-16 @ 14:49:52
URL: http://www.kennelenduro.se
Postat av: nettan

Hej på er hoppas allt är bra. Vilken härlig blogg du har, kommer följa dig och Cross (å Emil) med stort nöje. Kramar till er alla från oss alla här i Jumkil

2010-05-16 @ 17:31:06
Postat av: Angelica & Cross

Ja,Ingrid ingen kan väl allt, men bra mycket kan du!

2010-05-16 @ 18:37:34
Postat av: Mattias

Va gött väder ni fick! Det ser ut att ha varit riktigt trevligt. Håller verkligen med om det du skriver om Ingrid, det är verkligen grymt hur hon engagerar sig och anstränger sig för att det skall gå bra för alla valparna och valpköparna.

2010-05-16 @ 20:44:45
Postat av: Nina

Skulle också velat varit med. Hoppas att ni kommer till nästa valp träff.

Ska försöka att ta ledigt.

2010-05-16 @ 20:49:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0