Sommarbuffé och kök del 2

Vi har flyttat..........ner till källaren hela familjen. Där är det riktigt svalt och skönt just nu. Det ser ut som attt hela familjen är på läger med madrasser, täcken och kuddar överallt. Barnen tycker att det är jättemysigt, själv har jag rätt ont i ryggen!

Igår hade vi besök av mina svägerskor med familjer och vi bjöd på en sommarbuffé som jag blev sååååååååååå nöjd med! Rätterna hade en bra mix, utan att smakerna förstörde för varann.



Så lyxigt att ha en sån låååååång bänk nu att ställa mat på!



Tre sorters sallader.



Denna potatissallad blev otroligt god och fräsch!!!

Här kommer receptet som jag kommit på själv:

4 pers

1 kg kokt kall potatis
1 stor rödlök (fint skivad)
1 dl grovt skuren persilja
8 msk Vitvinsvinäger
7 msk olja (jag tog rapsolja)
8 msk spad från ättiksgurka
Salt Peppar

Skär potatisen i ganska stora bitar. Blanda vinäger och olja i en stor skål. Häll i den skurna potatisen samt de övriga ingredienserna och rör försiktigt om. Låt stå i minst 1 timme. Vid servering häll gärna på lite spad från ättiksgurkan och rör lite försiktigt. En riktig höjdare på sommarbordet!!



Två olika grillade kött med olika marinader och glaze. Finputsad fläskfilé och kycklingfilé.

Fläskfilén var marinerad i favoriten Kentucky whiskey (från Santa Maria), under grillningen penslade vi även med denna BBQ sause. Kycklingen var marinerad i Caj P:s orginal grillolja och sedan glazad med Santa Marias Hot Chili Glaze, för att få en lite knaprig yta. Tänk på att ta bort köttet från grillen strax innan köttet är klart och låt det vila i aluminiumfolié för att inte köttet ska bli torrt.



Till köttet hade jag två olika såser båda baserade på lätt cremé fraiche. Den ena hade jag bara sweet chili sås i. Klassisk sås som passar bra till det mesta.

I den andra såsen klippte jag ned soltorkade tomater i olja, vitlökspulver (Alpnaerings, men funkar säkert med vanligt vitlökspulver också), salt och peppar. Sen hade jag i lite olja från tomaterna också...........ohhhhhhh, så god den röran blev. På kvällen när gästerna åkt, stod både jag och min man och dippade fläskfilébitarna som var över i denna sås. Man kunde nästa tro att Cross slickat rent skålen för så tom var den när vi var klara ;)



Till maten hade vi fint skuren Ciabatta och extrasaltat bredgott!



Barnen hade sin egna lilla hörna med mat!



Nästa hela gänget!



Ännu en gäst. Cross och Björn hade dambesök, men tyvärr så fick de inte hälsa denna dag. Men när dambesöket, som heter Selma hade åkt blev vår trädgård MYCKET intressant!



Gästerna fick själva ta både mat och dryck i vårt nya härliga kök!



Så här blev vår lilla "kaffehörna" när den blev klar!





VÄRLDENS BÄSTA VITLÖKS PRESS!!!!!
(Från Eva Solo)

Nästa bild får avsluta detta inlägg idag.


Kommentarer
Postat av: || mannen som kan prata om hundar ||

Man blir ju hungrig när man ser sådana läckerheter =P



Ha en underbar dag!

2010-07-12 @ 10:36:46
URL: http://www.henrikolsson.eu
Postat av: Ingrid

Man ska inte vara hungrig när man tittar in här.

Jag ska definitivt testa den där potatissalladen. Fläskfilé till. Häftig vtlökspress. Jag trodde vi hade världens bästa, så finessen med denna får du förklara. Lätt att rengöra?

Sista bilden gillar jag också. Men ack så svårt det är. Hundar är bra på det, men vi människor ältar ofta det som varit eller drömmer om det som komma skall.

2010-07-12 @ 10:53:40
URL: http://www.kennelenduro.se
Postat av: Nina

Ja här måste man ju testa det mesta, ser otroligt gott utt, fast der har ju dom andra maträtterna gjort också.

2010-07-12 @ 22:25:16
Postat av: Angelica

Finessen med vitlökspressen är att den är jättelätt att rengöra och att man kan pressa relativt stora vitlöksklyftor i den. Går att diska i diskmaskin också, sen är den ju så snygg också att ha framme!



Kul att min mat gör er hungriga :)

2010-07-13 @ 09:33:53
Postat av: nettan

Tack för en jätte god och skoj lunch Kramar

2010-07-17 @ 01:38:00
Postat av: My

Jag måste säga att jag verkligen uppskattar din sida. Tyvärr verkar jag inte kunna prenumerera på din sida via BlogLovin' och jag undrar vad jag gör för fel. Är det någon annan som också har problem med det här?

2011-07-11 @ 03:29:09
URL: http://gravidforsakring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0