Felköp och mysfasta

Lasagne i sommarvärmen kan det vara något? Som jag skrivit om i tidigare inlägg så är ju lasagne en av våra absoluta favoriträtter, eftersom man kan variera i det oändliga. Igår var det dags för en gammal favorit som även går hem hos barnen. Det är nämeligen dags att börja tänka lite på kosthållningen här i familjen.......IGEN! Veckorna fylls av myspysmiddagar (allra helst nu när både jag och min man är lediga tillsammans) och myspys middagar är ju vanligtvis inte så fettsnåla och kolhydrat fattiga. Så nu mysfastar vi kan man säga, och i stället är det superduper nyttig mat som gäller. Det kan väl också vara mysigt.....eller kanske inte ;)

I vilket fall som helst så blev det en kolhydratfattig lasagne med mozzarella, så fantastisk god!!!

Här kommer receptet:

4 pers

1 stor squash eller 2 mindre
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
olja
600g nötfärs
1 burk/tetra krossade tomater med chilismak (finns på hemköp bla)
Torkad basilika och oregano efter smak
1 1/2 dl grädde
1/2 paket färdigriven mozzarella
Salt och svartpeppar



Sätt ugnen på 200 grader. Skiva squashen på längden tunt. Lägg på en diskhanduk och salta (de ska vattna av sig). Hacka lök och vitlök och fräs upp i en stekpanna med lite olja. Lägg den stekta löken i en skål och bryn sen köttfärsen i lite olja. Tillsätt tomatkrossen, örter och den stekta löken. Låt puttra tills vätska är borta ca 15 min. Under tiden smörj en ugnsfast form med smör. Lägg i ett lager med squash. Ta hälften av köttfärsblandningen och bred över. ta ett nytt lager med squash och bred över den sista köttförsen. Häll på grädden och strö över osten, och skjuts in i ugnen i ca 20 min!



Färdig, squashen ska inte vara helt mjuk, då är det godast tycker jag!



Prova detta du kommer inte att bli besviken.......mumsfillibabba :)

Förutom att det är nyttigalinjen som gäller här hemma nu, så var vi iväg till Vingåkers Factory Outlet. Där Ittala har en egen outlet butik. Vi har en serie vinglas för rött vin som heter Essence, de är så snygga och dessutom goda att dricka ur. Men vi har inga vinglas för vitt vin som passar till. Så länge har jag tänkt att när det blir rea på Essenceglasen för vitt vin så ska jag slå till.

Så bland det första jag ser när jag kommer in i butiken är just sådana Essence glas för vitt vin.... PÅ OUTLET REA!!! Jag grabba tag i ett gäng direkt!

 

Våra nya fina Essence glas.........



Så här ser rödvins glasen ut.......



Det blev väl inte riktigt som jag tänkt mig...:(. De måste ha ändrat höjden på glasen sedan vi köpte våra rödvinsglas men behållt samma namn. Inte fasen kan jag väl ställa fram de här glasen bredvid varandra när vi har någon fin middag......fin och fin, men ibland vill man ju lyxa till det lite. Ett felköp helt enkelt......

Imorgon blir det hundträning med Team Linda igen och valparnas mamma, Aqila och hennes matte kommer på besök :). Dessutom kommer kennelmamman Ingrid för att titta till sina gamla valpar (och förhoppningsvis coacha lite i deras träning ). Längtar riktigt mycket till imorgon!!!

Tog den här bilden på våran Björn.........



Världens bästa schäfer, utom Cross såklart.

Nu ska jag ut och springa, det hör ju till liksom, när man kör den här nyttiga stilen. Och kan väl behövas om man säger så....;)

Pussa era hundar!

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Vojne, vojne! Ville så gärna komma och har ytterligare en vecka att jobba innan det är semester igen. Men i dag ringde styrelseorförande och ville träffa mig i morgon. Så tyvärr får jag stå över. Hoppas att ni bokar någon dag vecka 29. Eller en helgdag. Då kommer jag på stört.

2010-07-07 @ 21:23:24
URL: http://www.kennelenduro.se
Postat av: || mannen som kan prata om hundar ||

Man blir hungrig när man ser lasange :)



Sv: Ja, vår chef är i en klass för sig :P

2010-07-07 @ 21:52:08
URL: http://www.henrikolsson.eu
Postat av: Maria

Wow! Vilken fin bild på er schäfer!

Klart att du kan ställa fram vitvinsglasen bredvid rödvinsglasen, strunta i höjden och framhåll att det faktiskt är skillnad på rött och vitt vin och därför ska det vara skillnad på höjden på glasen ;)

Maten ser så god ut! Det här receptet måste jag testa!

2010-07-08 @ 08:15:17
URL: http://sluggster.blogs.se
Postat av: www.coach.com

Love is photogenic. It needs darkness to develop.

2011-09-20 @ 15:33:16
URL: http://www.coachdiaperbag-coupons.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0