Lyckad träning efter nytt beslut!

AT HOME AGAIN!!!!!!

Ah, vad skönt att vara hemma igen. Få sova i sin egen säng! För även om vi har haft det hur underbart som helst så är det så sant som det är sagt borta bra men hemma bäst!

Hur vi har haft det på vår lilla semestertripp kommer i nästa inlägg, det blev en hel del bilder!!!

Förra veckan bestod av mycket hundträning. Kanonkul! Det känns som att det börjar lossna lite för oss nu. Har ju jobbat en del de senaste två veckorna med att få Cross att ligga. På alla tänkbara möjliga sätt har jag och andra försökt, men utan att lyckas särskilt bra.

Men så kom jag på att när jag lägger mig, så kommer ofta Cross och lägger sig hos mig. Så jag testade detta när jag och Linda var ute och tränade med våra sötnosar i lördags.



Först fattade han ingenting................satt bara och sötade sig som vanligt......



........ men hjälp av lite god leverpastej (hade även maxat godismutan för dagen ) la han sig!!!!!



Stort goskalas blev det på det!!!!! Min Cross!!!!!

Trots att han var lite seg i starten så till slut så la han sig om och om igen. Inte världens snyggaste ligg men ändå :). Lindas Clicker har kunnat ligg ett bra tag nu och lägger sig på kommando.



Linda provade även platsliggning som gick kanonbra!



Sötshetsbild på Clicker!!!



Här tränar Team Linda en följa övning.........



Sådär ja...där ska du va om du ska ha nåt godis....duktig kille!



Vi provade också, för första gången fritt följ och det gick såååååå bra!



Inte perfekt bra.....men ändå!



Team Linda har börjat med apport träning.....också. Vilket team!!!



Vi tränar fortfarande sitt....stanna kvar.........

Allt gick sååååå bra med Cross träning i lördags och jag tror att mycket beror på att jag är mycket mer avslappnad nu. Jag har tagit ett beslut gällande Cross träning......att ta bort klickern. Det blev så stressande kände jag, det räcker med allt annat som är nytt för mig. Så bort med klickern!

Klickerträning
är ett numera populärt sätt att träna hundar på. Metoden går ut på att man enbart använder sig av positiv förstärkning. Man använder oftast en klicker, en plastdosa med en metallflärp som avger ett "klick" när man trycker på den. Detta klick betingar man med en belöning - oftast en godisbit. Detta kan man sedan använda för att förstärka det beteende man vill ha fram. Klickerns fördelar är att förstärkningen blir mer exakt. Dels blir tajmingen lättare, dels låter klicket alltid på samma sätt, oavsett om man själv är glad, trött, grinig, rädd osv... Klicket ska alltid följas av en belöning.

Min man håller inte alls med mig, och han kan inte förstå varför klickern skulle bli stressande för mig. Han tycker att vinsten man får genom att använda klickern i träning är värt det!

Jag har väl inte bestämt mig till 100% än. Alla ni som har hundar, vad tycker ni? Klicker eller inte????

Missa inte nästa inlägg om vår härliga semester!!! Speciellt inte om du gillar hav, båtar och skaldjur.....mmmmm såååå goda de var!!!!!!


Kommentarer
Postat av: Jonas & Chriga

Hej vad fina bröderna ser ut och duktiga!

Jag tycker Clickern är ett utmärkt komplement. Fast jag får erkänna att jag är dålig på att komma ihåg den när jag tränar utomhus. Vi håller på att clicka in skallet samt apportering. Tänker även använda den till att träna ingångarna. I övrigt blir det traditionell träning ;)

2010-07-01 @ 11:46:34
URL: http://chrigasblogg.blogspot.com/
Postat av: Linda och Clicker

Skit i klickern! Den kan du ta till senare när du får mer flyt i hundträningen och vet mer exakt hur du ska agera i olika situationer.Han är ju inklickad så det är inget som bara försvinner. Kul att ni har haft det bra. Vi sticker på lördag och kommer tillbaka onsdagkväll om du vill träna nåt?

2010-07-01 @ 22:09:35
Postat av: Lina

Jag är ju klickertönt så ;-) Men jag tycker inte att klickern i sig är ett måste, men jag gillar det sättet att tänka och träna hund.



Men kör på som det känns bäst för dig, då brukar det bli bäst i slutänden!



Ha det härligt i värmen!



Kram från Alingsås

2010-07-01 @ 23:42:18
URL: http://midasoenya.wordpress.com
Postat av: johanna hagung

Klicker!?

Vad har du för mål med er träning? Ska ni tävla och stå på eller ska han bli en väluppfostrad familjehund.....?! Klickern är ju toppen om du vill ha det "exakta" men annars har man ju dresserat hundar i alla år ändå!! Jag håller nog med dig, du har så mycket annat att tänka på vad gäller hundtränngen så lägg den åt sidan en stund och kör på !!! Det är vad jag tycker!!

2010-07-02 @ 22:26:52
Postat av: Angelica

Tack för alla tankar om hur jag ska göra med klickerträningen. Mitt mål med träningen är i första hand att få en väl dresserad familjehund, men samtidigt tycker jag (och Cross också) att det är så himla kul att träna och se hans utveckling. Kanske kommer vår träning att ta oss till tävlingar...jag vet inte. Vi kör på så får vi se ...

2010-07-03 @ 07:11:19
Postat av: Angelica

Du Johanna, hoppas att allt är bra med er, vi kommer gärna och hälsar på er när du orkar!

2010-07-03 @ 07:14:40
Postat av: Ingrid

"Skillnaden som gör skillnaden", det som "skiljer agnarna från vetet" i hundträningen är inte klicker eller inte. Det handlar om tajming, att korrigera i rätt ögonblick och att förstärka i rätt ögonblick. Om man använder en plåtdosa eller säger bra spelar ingen roll.



Precis som Lina är inne på så innebär klickerträning i grunden något annat. Det är en del av operant inlärning. Jag kör själv en väldigt, väldigt - ja nästan obefintlig del som man kan kalla operant inlärning. Klickern använder jag till viss del för att shejpa, men huvudsakligen för att "frysa" ett exakt beteende.



Vid operant inlärning förstärker man en rad frivilliga beteenden hos valpen/unghunden/hunden. Dessa sätter man sedan kommandon på. Medan vår traditionella inlärning bygger på att ge en "retning" som vi kombinerar med ett kommando och sedan jobbar bort retningen.



2010-07-04 @ 01:47:43
URL: http://www.kennelenduro.se
Postat av: Ingrid

PS. Vet inte om det är till någon hjälp. Men har nu lagt ut en film på min blogg på hur Christer jobbar med Cenit och fritt följ. Studera framförallt hur han håller handen och vilken fin position han får på henne. Inget stress. Lugnt och fint. De allra flesta får problem med hundar som går böjda som en ostkrok för att dom fokuserar på förarens högra sida. DS

2010-07-04 @ 01:52:14
Postat av: www.coach.com

Love is photogenic. It needs darkness to develop.

2011-09-20 @ 15:33:33
URL: http://www.coachdiaperbag-coupons.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0