Midsommarmat!

Imorgon är det midsommar....redan!




Midsommar är ju en sådan här traditonell mathelg. ALLA verkar det som, äter sill och potatis efter midsommardansen.....utom jag som ni redan vet. Sen på kvällen då grillar man och här hos oss grillas det ju titt som tätt och jag tröttnar aaaaaaldrig! 

Vi är bortbjudna nu på midsommar och det ska bli knytkalas. Det här kommer vi att ha med oss:



Smögen cheesecake...men det vet ni ju redan (se recept 23/6)



Kräftor i mängder!!!!



Väääärldens godaste jordgubbsvin.......står redan på kylning!

Men nu är det väl inte jordgubbsvin som står på de flesta midsommarbord, antar jag ;). Inte nog med att jag inte äter det traditionella sill och potatis tjöret......jag dricker inte snaps heller.....nej fy bubblan vad starkt!!!



En nyhet på systembolaget är denna, Karlsson´s Gold.

Om jag skulle få för mig (man vet ju aldrig vad några glas jordgubbsvin kan göra med förståndet) att dricka någon snaps så skulle det vara den nya Karlsson´s. Den är gjord på färskpotatis och är endast 25%. Man kan smaksätta den eller dricka den som den är, fast iskall såklart! Den tänker vi ta med till midsommarkalaset, just in case.....



Västerbottenost och nybakat vitt krispigt bröd blir det självklart också!!!



Nu har jag bara gått igenom vad vi ska äta på dagen.....det kommer ju en kväll också :) som jag skrev tidigare så blir det grilla av. Vi skulle bara ta med oss kött och jag kan väl tänka mig att slutresultatet blir någonting sånt här:



Vi brukar ha flera olika typer av kött som min man marinerar på med olika smaker. Till det olika röror tex Cole slaw, Tzatzíki, Sweet chiliröra, fetaoströra, Guccamole......finns så mycket goda röror! Lite grillade grönsaker tex paprika, sparris eller majs. En enkel grönsallad till det blir pricken över i!

På en sak är jag traditionell.....ett måste är jordgubbar i mängder!



Jag önskar er en riktigt härlig midsommar! 


Kommentarer
Postat av: Ann-Margret & Vinja

Halloy

All den där maten ser verkligen super god ut. Har själv inte hunnit äta frukost än så du kan tänka dig hur hungrig man blev alla dom bilderna ;)



Vinja & jag önskar dig, Cross och din familj en riktigt trevlig midsommar.



Ni ser ju iaf inte ut som om ni kommer gå hungriga i morgon ;)

2010-06-24 @ 09:20:11
URL: http://heratorpetsvinja.webs.com/
Postat av: farmor

ser riktigt gått ut de där. själv blir de nog bara sill och färsk potatis och jordgubbar. ska inte göra nått bara vara hemma. ha en riktigt bra midsommar nu. krama från mej

2010-06-24 @ 22:51:36
Postat av: Ingrid

Fasen vad alla planerar och har sig. Själva åker vi till Sälen för en veckas träning. I vanlig ordning har vi inte packat än och maten?....hmm...vi får hoppas att det finns någon butik som är öppen på vägen upp;-).

2010-06-24 @ 23:25:43
URL: http://www.kennelenduro.se
Postat av: johanna hagung

Hej på er!!!



Vad gulligt av dig att tänka på mig!!! Allt har gått jättebra. Igår kom lilla Jonatan ( Andy vägrade Viggo...) Jonatan har skött sig bra och vi firar nu midsommarafton på Mälarsjukhuset, tänk om jag kunde få samma middag här som ni ska äta. Det är väl inte troligt!!



Hälsa gubben och tack för en härlig blogg!!



Johanna o co

2010-06-25 @ 12:13:22
Postat av: www.coach.com

Love is photogenic. It needs darkness to develop.

2011-09-20 @ 15:34:02
URL: http://www.coachdiaperbag-coupons.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0